EgenLokal og LLENTAB skaper plass for privatpersoner og små virksomheter. Frittliggende industrirekkehus anvendes til lagring, enmannsforetak og hobbyvirksomhet. I de ferdigstilte eiendommene i Nyköping går det virkelig unna.

– De privatpersonene som anvender våre lokaler som lager og enmannsforetak har som regel bakgrunn som håndtverkere, men jeg vet også at det finnes et fotostudio i en av våre eiendommer, forteller Henrik Eriksson, gründer av EgenLokal.

Henrik Eriksson jobber med utvikling av næringsvirksomhet og er en av to gründere bak EgenLokal hvis foretningside er å bygge industrielle rekkehus som er inndelt i egne selveier eiendommer. Hvert lokale er 6×12 meter og har 6 meter takhøyde. Virksomheten ble grunnlagt høsten 2019 og har nå omkring 20 gjennomførte prosjekter og 500 eiendommer bak seg. De var først i bransjen med å være riksdekkende og har prosjekter fra Luleå til Ystad. LLENTAB har vært med fra starten, og som en av hovedleverandørene har de levert haller i nesten alle prosjektene.

– Samarbeidet har fungert bra fra dag en, hele veien fra konstruksjon til montering av hallene. De har virkelig hjulpet oss med å finne et produkt som passer, både med hensyn til pris og våre kunders behov. Med så mange prosjekter samtidig, spredt over hele Sverige, så kreves det en leverandør som LLENTAB, såvel i størrelse som erfarenhet. Jeg ser virkelig fordelen med at de har alle ressursene samlet under eget tak, de har alt fra konstruktører til montører og ikke minst, en god salgsorganisasjon.

Guttedrømmen på 72 kvadratmeter

I Nyköping står det nå 95 lokaler klare, fordelt i seks huskropper. Her er det rom for mindre bedrifter, lager for privatpersoner og hobbyaktiviteter.

Kenneth Ekvall er en av eierne til et lokale i Nyköping.

– Den tjuefemte motorsykkelen er på vei inn akkurat nå. Jeg vil ikke kalle meg en samler, det er en guttedrøm. Det var offroad sykler jeg falt for i starten av livet, forteller Kenneth Ekvall.

Oppstilt på rekke, etter årsmodell, står Kenneth sine sykler på betonggulvet. De fleste rødhvite, noen gulblå og samtlige er i nærmest perfekt stand.

– Jeg leter alltid etter sykler i fungerende tilstand, de skal bare behøve en ordentlig vask og alt skal være originalt. Å gå inn her skal være som å gå inn i en sykkelbutikk i 1985.

Kenneth har etter innflytting i lokalet bygd en mellometasje der det om kort tid skal bygges et toalett og en liten kjøkkenkrok. Han har også satt inn ekstra belysning og varme slik at han bekvemt skal kunne bruke et par dager i uken med motorsyklene. Resterende tid skal anvendes til å reise Sverige rundt for å se på nye sykler.

Via motorsykkelklubben hadde Kenneth tidigere et lokale i Nyköping, når det ble oppsagt flyttet han inn i dette lokalet. Det er flere fra motorsykkelklubben som har anskaffet seg et lokale i området.

– Det er fint å kunne omgås her, jeg vet ikke hva jeg skulle ha vært uten syklene.

Takhøyden passer rallyfamilien

I en av de andre eiendommene finner du Göran Åndberg. Innenfor industriporten står en hvit Audi fra 1983 med panseret hevet. Bilen holder Göran sakte men sikkert på å forvandle til en konkurransebil.

– Begge mine sønner, nå også mitt barnebarn, kjører rally og jeg skrur på bilene, forteller Göran Åndberg.

Lengre bak i lokalet står en annen rallybil klar for å brukes i neste sesong. Det er en Toyota, bilmerket som ligger Göran nærmest, som en gammel bilforhandler i en familevirksomhet med salg og verksted kun for Toyota. Interessen for bil finnes virkelig i familien da Göran selv også har kjørt rally i flere år, og sønnene var alltid med på konkurransene når de var yngre.

– Jeg konkurrerte fra 1975 fram til 1996, jeg kjørte med en nøyaktig lik bil som vi renoverer nå.

Han bruker mye tid i lokalet, ikke minst på våren i sesongen. Sønnene kjører rundt 15 konkurranser i løpet av en sesong og i mellom skal bilene bli vedlikeholdt.

– Lokalet passer perfekt, med den generøse takhøyden. I tillegg er det et pluss å ha mulighet for å bygge til en mellometasje, der vi nå har eget toalett og kjøkkenkrok. Vi får mye flate på relativt få kvadratmeter.